In 2019 bracht Het Rotterdamsch Manifest, in co-productie met Werkplaats Walhalla de locatievoorstelling 'BÄR'. Een vonkende vertelling over verzengende hartstocht, gebaseerd op ‘De Beer', een kort toneelstuk van Anton Tsjechov. Dit werd geschreven in 1873 en vertelt het verhaal van de jonge weduwe Jelena Popova, die na de dood van haar puissant rijke echtgenoot besluit een leven lang te rouwen. Dit om te bewijzen dat zij een beter mens is dan hij was. Opgesloten in een donker vertrek in haar omvangrijke landhuis wijdt ze zich met Russische vastberadenheid aan haar taak, totdat ze ruw wordt gestoord door een beer. Een ongelikte beer van een man. Smirnov.
Wij hebben dit klassieke verhaal een fris jasje aangetrokken en het verplaatst naar de Russische onderwereld anno nu. De bewerking benadrukt Tsjechov's scherpe observaties, die het ogenschijnlijk eenvoudige verhaal licht ontvlambaar maken.
BÄR onderzoekt de immer verwoestende strijd tussen het masker en de ziel.
Onze personages lijken niet te beschikken over enige vorm van impulsbeheersing.
Niemand doet ooit iets expres, of had het echt zo bedoeld. Wat niet wegneemt dat de zaak onstuimig escaleert.
Het resultaat is een wonderlijk absurdistische tragedie, een technicolor tranendal met hilarische momenten.
Speeldata: 26 tot en met 29 september, 3 tot en met 6 oktober 2019 Feniks II Katendrecht. 10 tot en met 14 oktober 2019 De Fruitvis, Rotterdam-West
Tekst: Anton Tsjechov
Bewerking: Fabian Smit
Regie: Fabian Smit
Spel: Sebastiaan Frowijn / Julius Geleijnse / Emma van Muiswinkel / Martin van Rijn / Romy Rockx / Fabian Smit
Decor & Vormgeving: Geert Schuurmans & Martin van Rijn
Kostuumontwerp: Karin van der Leeuw
Techniek & belichting: Nico Vellinga
Muziek: Fabian Smit & Julius Geleijnse
Fotografie: Sebastiaan Frowijn
Productie: Werkplaats Walhalla ( Inge Kruithof ), Het Rotterdamsch Manifest i.s.m. De Fruitvis
Met bijzondere dank aan: Wiessenhaan Special Effects, Laura Kok, Pauline Smit, Luuk Heijkoop, Terence Warnaar en Henk van der Mark.
Quotes van bezoekers:
'Ik viel van de ene verbazing in de andere'
'Een virtuoze bewerking'
'Wat een spectaculair toneelbeeld. Daar is heel veel zorg aan besteed'
'Indrukwekkend spel, het ontroerde me'
'Die personages vliegen steeds uit de bocht, geweldig. Ik kreeg het er benauwd van'
'Dit stuk zit stiekem ontzettend goed in elkaar'
'Mooie balans tussen de spelers. Echt één geheel'
'Al die verwijzingen naar gangsterfilms zijn goed gedaan, ze voegen echt iets toe'
'Wat jullie gemaakt hebben is geen sinecure'
'Super 'nineties'. Echt vet!'
'Ik vind jullie helden'
'BÄR' werd ook mogelijk gemaakt door bijdragen van DSC Gemeente Rotterdam, Het Elise Mathilde Fonds, De Erasmusstichting, Stichting Stad Rotterdam 1720 en de Van Ommeren-De Voogt Stichting.